YDELSER


Mundmotorik og spisning

Sensorisk udredning 

Klinisk hypnoterapi

Forudsætninger for tale

Specialiseret børneergoterapi

Hjemmetræning

Mundmotorik og spisning

Når børn har udfordringer med at spise, kan det bl.a. skyldes problemer med sansebearbejdningen og/eller mundmotorik.

Når børn har udfordringer med at spise vækker det ofte en masse bekymringer hos forældre. Ofte, helt ubevidst, sætter det en masse psykologiske processer i gang, for at få vores børn til at spise. 

Erfaringer viser, at måltider kan udvikle sig til magtkampe, frygt, konflikter samt skabe mistrivsel i en familie. Spiseadfærden hos barnet og de voksne kan blive selvforstærkende og danne mønstre, som er svære at bryde.


Oplever I at jeres barn er:

  • Småtspisende og kræsent
  • Spiser kun visse typer af mad med samme smag og/eller konsistens 
  • Sidder uroligt og løber væk fra bordet ved måltidet
  • Undgår fødevarer som skal tygges
  • Propper munden
  • Værger sig eller grimatiserer under spisning
  • Har svært ved at sutte om brystet eller flasken
  • Lider af refluks/ græder under spisning


Hvorfor en spiseudredning?

En spiseudredning er en grundig og systematisk udredning af barnets forudsætninger for spisning. Dette gøres via samtale med forældre, observation og evt. mere specifik undersøgelse af tungebånd, muskelspænding og vævet.

Der gives vejledning til forældre omkring hvorledes der kan arbejdes målrettet sensorisk, motorisk og psykologisk. Ligeledes en indføring og forståelse af barnets adfærdsmønstre og tolkning af signaler. 


Forudsætninger for tale

For børn, hvor udtalen bliver ved med at drille, kan det være givende at kigge på deres oralmotoriske forudsætninger for tale.

Dette gælder særligt børn med (formodning om) verbal dyspraksi eller børn hvor udtalen er upræcis/utydelig.

Børns oralmotoriske vanskelighederne kan ikke nødvendigvis ses, før de undersøges specifikt. Ofte fordi børn er dygtige til at kompensere.


Når man undersøger nærmere, kan der forekomme udfordringer med:


  • Tungens spontane placering
  • Læbernes runding
  • For meget eller lidt sensibilitet 
  • Koordinering af bevægelser
  • Muskelspænding 
  • Nedsat stabilitet i kroppens grundstamme (core)
  • Nedsat koordinering af luftstrømmen gennem stemmelæberne/phonation


Hvorfor en oralmotorisk udredning:

Erfaringer viser, at når der ikke fokuseres på hovedårsagen til problemet, kan udviklingen gå i stå. 

I et tæt koordineret samarbejde med en lokal talehørekonsulent, kan kompetencerne forenes og det optimale tilbud til barnet skabes. 

Efter en grundig oralmotorisk udredning vil der blive udarbejdet en behandlingsplan, som skal udføres i hjemmet af forældrene. Behandlingsplanen vil løbende blive revideret og ændret, i takt med at de oralmotoriske forudsætninger forbedres.


Sensorisk udredning

Du er måske i tvivl om dit barn har sensoriske vanskeligheder. Symptomer på sensoriske vanskeligheder kan vise sig som:


  • kærtegn og knus føles ubehageligt/ vil kun krammes hårdt
  • manglende lyst til at smage på forskellig mad/ propper munden ubehersket
  • virker uhensigtsmæssig stille/ virker uhensigtsmæssig opkørt
  • vil kun gå i særlig udvalgt tøj/ retter ikke tøjet selvom det sidder drejet på kroppen
  • bliver pylret og utryg ved at gå på ujævnt underlag/ løber ind i ting og mennesker og falder
  • falder sammen i kroppen når man sidder på en stol/ sidder urolig på en stol
  • holder sig for ørene ved larm/ laver ubehersket larm for at aflede uro i kroppen


Sensoriske bearbejdningsvanskeligheder kommer således til udtryk på mange forskellige måder med passive- eller aktive reaktioner. Ét barn med sensoriske vanskeligheder kan f.eks forsøge at undvige sensorisk stimulering, mens et andet barn måske er opsøgende ift. sensorisk stimulering. I begge tilfælde gælder det, at hjernen er udfordret i at registrere, integrere, organisere og fortolke sanseindtryk fra egen krop og fra omgivelserne.


Når man har vanskeligheder på disse områder, oplever barnet det som kaos og forbundet med stor utryghed. Hjernen får ikke sorteret sansestimuli og der indtræder en overstimulation.

Overstimulation kan også ses som mere eller mindre voldsomme stress reaktioner, som ofte vil komme til syne når barnet er i trygge rammer.

Nogle familier vil derfor opleve, at barnet har forskellige reaktionsmønstre i børnehave/skole end hjemme. Forskelligheden kan afspejle, at barnet i nogen situationer evne at undertrygge og holde sammen på sig selv.


Hvorfor sensorisk udredning?

I en sensorisk udredning vil der blive foretaget en grundig analyse af barnets sanser. Det foregår via systematisk afdækning af barnet med information fra barnets pædagog/lærer og naturligvis jer forældre.

Ud over at belyse de sensoriske vanskeligheder, kan den sensoriske udredning være med at til tydeliggøre, hvordan mængden af stimuli skal tilpasses til det enkelte barn. Det er netop for at undgå overstimulation eller understimulation.

Den sensoriske udredning vil indeholde konkrete forslag til, hvordan man kan påvirke/udvikle/hjælpe både et lavt registrerende sansesystem, såvel som et højt registrerende sansesystem. Målet er at få en hverdag med mere trivsel og glæde.



Specialiseret børneergoterapi

Med eller uden diagnoser har alle børn ressourcer, og de har brug for meningsfulde aktiviteter for at udvikle sig, skabe livsglæde og øge selvværd. 


Specialiseret børneergoterapi til børn og unge med sjældne handicaps og med komplekse problemstillinger kan være: 


  • Børn som har brug for at udvikle aktiviteter og opnå mestring i hverdagen.
  • Børn som har brug for at vedligeholde færdigheder
  • Børn og familier der har brug for hjælp til at finde hensigtsmæssige strategier til forflytninger, lejring og mobilitet i hverdagen.
  • Børn har brug for hjælpe til at implementere hjælpemidler som kompensation og aflastning i hverdagen. 
  • Børn og familier som har brug for hjælp til prioritering af indsats og fælles målsætning i en presset hverdag.


Træning af børn og unge foregår altid igennem leg og deltagelse. Her vil der nemlig altid være størst motivation og på den måde potentiale for læring. Det er min opgave som ergoterapeut, at facilitere og planlægge legen, så der kan indgå den træning som barnet eller den unge har behov for. 


Hvorfor en specialiseret indsats?

For familier som har børn med handicap, er der ofte rigtig mange behov, der skal opfyldes og tilgodeses.

Det kan virke uoverskueligt at danne sig et overblik over hvilke indsatser, der skal komme i hvilken rækkefølge.  

Som forældre kan det være meget stressende at navigere rundt i tilbud og indsatser, da man hverken har noget sammenligningsgrundlag eller kan se ind i fremtiden.

Jeg kan tilbyde at være sparringspartner og sørge for at de rette tiltag sker på rette tid og at behovene prioriteres.


En specialiseret indsat er også en koordineret indsats, hvor der løbende i samarbejde med forældre og barnet samt øvrige fagpersoner, lægges en plan omkring mål og fokusområder.